Mini-didaktik


I denne mini-didaktik tar´ du udgangspunkt i noget, der er velkendt for eleverne (konkrete ting, et billede, en oplevelse, et spil).

På billedet ses optakten til fire forskellige skriveopgaver:

1: Beskrivelse af en lineal.

2: Beskrivelse af en lanterne

3: Beskrivelse af en forlængerledning

4: Beskrivelse af en gaffel

 

A: Du har lavet et lille skema på tavlen med de kategorier, du ønsker anvendt (f.eks. Udseende, Anvendelse og Kan sammenlignes med/ligner...-kategorier, som passer til emnet)

B: I indsamler fælles ord og udtryk til hver kategori. Du skriver dem  ind i de relevante kategorier, så eleverne senere kan kopiere ordene og stavemåderne. 

C: Fælles formulerer I mundtligt sætninger, der indholder jeres ord og udtryk. Du modellerer og sørger for, at I taler i hele sætninger og at kategorierne anvendes aktivt.

D: Eleverne skriver hver deres beskrivelse

E: Du har god tid til at gå rundt og hjælpe hver enkelt

Et par elev-eksempler (4. kl.):


Lineal

Udseende:En linealen er hvid og Sort den er også rød og brun den er lavet ud af  træer og den har sorte  firkanter de hedder cm.

Anvendelse:Lineal bruger vi meget  til at lave lige  Streger vi bruger den også at se hvor Lang stregen er. Vi bruger den i timerne.

 

Gaffel

Anvendelse:gaffel Kan man bruge til at spise med Og lave is og den kan Tage noget op med.

Udseende:Den er sølvfarvet Den har 4 Spidser.

Hører ofte sammen med:Kniv og ske.

 

Forlængerledning

Anveldelse:Forlængerledning Kan man bruge til at sætte i stikkontakter og oplade ting fx som telefoner og iPad.

Udseende:Den er tynd og hvid  og den et hun stik og et han stik.

Hører ofte sammen med: Stikkontakt.