I denne mini-didaktik tar´ du udgangspunkt i noget, der er velkendt for eleverne (konkrete ting, et billede, en oplevelse, et spil).
På billedet ses optakten til fire forskellige skriveopgaver:
1: Beskrivelse af en lineal.
2: Beskrivelse af en lanterne
3: Beskrivelse af en forlængerledning
4: Beskrivelse af en gaffel
A: Du har lavet et lille skema på tavlen med de kategorier, du ønsker anvendt (f.eks. Udseende, Anvendelse og Kan sammenlignes med/ligner...-kategorier, som passer til emnet)
B: I indsamler fælles ord og udtryk til hver kategori. Du skriver dem ind i de relevante kategorier, så eleverne senere kan kopiere ordene og stavemåderne.
C: Fælles formulerer I mundtligt sætninger, der indholder jeres ord og udtryk. Du modellerer og sørger for, at I taler i hele sætninger og at kategorierne anvendes aktivt.
D: Eleverne skriver hver deres beskrivelse
E: Du har god tid til at gå rundt og hjælpe hver enkelt
Lineal
Udseende:En linealen er hvid og Sort den er også rød og brun den er lavet ud af træer og den har sorte firkanter de hedder cm.
Anvendelse:Lineal bruger vi meget til at lave lige Streger vi bruger den også at se hvor Lang stregen er. Vi bruger den i timerne.
Gaffel
Anvendelse:gaffel Kan man bruge til at spise med Og lave is og den kan Tage noget op med.
Udseende:Den er sølvfarvet Den har 4 Spidser.
Hører ofte sammen med:Kniv og ske.
Forlængerledning
Anveldelse:Forlængerledning Kan man bruge til at sætte i stikkontakter og oplade ting fx som telefoner og iPad.
Udseende:Den er tynd og hvid og den et hun stik og et han stik.
Hører ofte sammen med: Stikkontakt.