Affaldsindsamling sneglemodel

 

Ta sproget med på affaldstur

Gratis undervisningsforløb for 2.- 5. kl. v. Mette-Maria Rydén, marts 2022

Godkendt af Danmarks Naturfredningsforening- Affaldsindsamling

Få tilsendt forløbet incl. fotos, lige til at printe. Send mail til: mry@outlook.dk

Forløbet er designet til 2. – 5. klassetrin, og tager udgangspunkt i affaldsindsamlingskampagnen 2022 v. Dansk Naturfredningsforening. Du finder link til tilmelding og materialer mv. her: https://www.affaldsindsamlingen.dk/

Indsamlingen løber fra 28. marts-1. april.

Rigtig god fornøjelse. 

                          

 

Sneglemodellen:

Forløbet er bygget op over ”Sneglemodellen” som du kan se her til venstre. Du kan læse meget mere om Sneglemodellen her på hjemmesiden.

 

 

Forløbet:  

Opleve: Forberedelse: De ting vi skal ha med: Trækvogn, gribetænger, handsker, poser mv.

Sproglige mål: Det er det som elever kan med sproget, der gør en forskel. De nye affaldsrelaterede ord og begreber, f.eks. engangs-kaffekop og affaldspyramide, skal derfor anvendes med det samme og flere gange, f.eks. ved at notere findeSTED og HVAD man fandt, formulere sorteringskategorier og benævne affald og affaldstyper, samt prøve at indtale eller skrive en lille klassifikationstekst.

Gør klar til fastholdelse: Vi skal skrive ned/notere/tage fotos/indtale undervejs, mens vi finder affaldet.

 

Fastholdelse: Så er vi på tur og samler skrald. Elever skiftes til at tage fotos på findestederne (STED), og indtale typen af skrald (HVAD). 

Eksperimentere: Hjemme igen skal vi sortere affaldet.

Fokus for 2022 er engangs-kaffekoppen: Klassens fælles optællings-planche kan evt. sammenlignes med andre klassers til et slut-event. Det samlede antal meldes ind til Affaldssortering 2022.

Læse og lytte fagligt: Lærer fortæller om affaldspyramiden eller viser videoen fra affaldsindsamling.dk: https://www.affaldsindsamlingen.dk/skoler-og-dagtilbud/portal/mellemtrin/materiale-2022/om-affald/

Fokusord: Affaldspyramide, affalds-hierarki, forebyggelse, genbrug, genanvendelse, energi, deponi.

 

Skriv en tekst her

Affaldsekspert: ”Hvis jeg var ansat på genbrugsstationen”

Skrive og tale fagligt:

1: Alle er affalds-eksperter -  ”Hvis jeg var ansat på genbrugsstationen”: Hvad er det for noget skrald? Hvad er det lavet af? Hvad skal der ske med det nu/hvad sker der med det nu? Det indtalte genlyttes, revideres og printes ud, så det fremstår som en skrevet tekst. 

2: Lærer introducerer til et klassifikationsdiagram 

Evt. afsluttes klassfikationsarbejdet med at se på den lokale genbrugsstations affaldsikoner. Hvordan passer de ind? Har vi sorteret på samme måde? Lærer og klasse kan i fællesskab sortere fotos sammen med genbrugsikoner og lave et fælles klassifikationsdiagram.

 

 

3: Turen tur-retur:  Vgenskaber vi vores affalds-indsamlingstur ud fra vores notater  Samtidig tegnes ruten ind på et bykort. Kan eleverne se et mønster mellem f.eks. idrætshal el supermarked og bestemte slags affald? , p-pladser, skovkanter?

Klassen samtaler også om, hvorfor folk smider affald, hvor de gør, og hvad der kan gøres?

Nyt fokusord: Nudging

4: Perspektivering - herfra kan lærer og klasse arbejde med et væld af ideer. Brug ideerne på:

https://www.affaldsindsamlingen.dk/skoler-og-dagtilbud/portal/

 

Eller I kan: 

-se på skolens affaldssortering

-besøge den lokale genbrugsstation

-lære de nye sorteringsikoner at kende – hvordan passer de med jeres egen sortering?

-arbejde med up-cykling af egne ting

-læse tekster eller se videoer om klima, bæredygtighed og affald (se ideer i afsnittet Ekstra herunder).

 

Nye fokusord: Up-cyckling + fraktioner (= enheder af sorteret affald) og affalds-ikoner og ressourcer.

 

affaldspyramide